Jouw (gezondheids) plan voor het jaar 2019, hoe hou jij je vast aan je goede voornemens?

Kun je geloven dat januari 2019 al bijna om is …?

Ben jij 2019 vol goede voornemens voor het nieuwe jaar begonnen? En heb je vorig jaar en het jaar daarvoor hetzelfde gedaan? Dus, vertel me eens, hoe is de eerste maand van het jaar verlopen, hou je het nog steeds vol…..?!

Waarom doe je het dit jaar niet eens anders en laat ons je helpen met jouw persoonlijke 2019-plan, een plan dat zal slagen!!

Maak een lijst van 3-5 dingen die je dit jaar wilt bereiken.

Denk aan de dingen die je zou willen bereiken of veranderen dit jaar. Focus jezelf en maak niet een te lange lijst! Hoewel we begrijpen dat je graag wilt veranderen en je compleet enthousiast en gemotiveerd bent, is het beter om realistisch te zijn. Het behalen van 3 goals is veel meer dan het opschrijven van 10 en het mislukken van negen!

Laten we ons dus concentreren op 3-5 dingen die je dit jaar echt wilt bereiken! Neem de tijd om er serieus over na te denken. Denk na over wat elk van hen inhoudt, herzie ze een of twee keer en maak dan je laatste top 3-5 en schrijf deze op.

Schrijf ze op een stuk papier en plak het bijvoorbeeld op de badkamerspiegel, de koelkast, je laptop, een plek waar je het elke dag ziet.

Stel een realistisch plan op

Zorg dat de doelen haalbaar zijn. Het is een heerlijk gevoel om doelen te bereiken, hoe klein ze ook zijn, zodra je ze hebt bereikt, heb je meteen iets om trots op te zijn!

Als je bijvoorbeeld als doel hebt om af te vallen dit jaar, wat betekent dat dan eigenlijk? Afvallen is geen specifiek doel. Je kunt beter zeggen: ik wil 5 kilo verliezen vóór 1 juli (dus 1 kilo per maand). Dit is een verstandige en haalbare hoeveelheid en de tijdslimiet houd je scherp.

Of als je bijvoorbeeld meer boeken wilt lezen. Zeg niet dat je één boek per week wil lezen. Je bent beter beginnen met 1 boek per maand, dat is veel haalbaarder.

Als meer sporten op je lijst van doelen staat, probeer dan eerst uit te zoeken welke sport je echt leuk vindt. Het heeft geen zin om je aan te melden bij een sportschool als je er bijvoorbeeld een hekel aan hebt om binnen te zijn, omringd door bezwete mensen. Dus doe dat niet! Je zult waarschijnlijk snel je motivatie verliezen en na een paar sessies ga je merken dat je excuses zoekt om niet te gaan totdat je uiteindelijk helemaal niet meer gaat … Je goede bedoelingen zullen uit het zicht verdwijnen, je gaat je schuldig voelen over het uitgeven van geld en het niet gaan … en stel je is voor hoe dat voelt…?

Als het je doel is om meer te bewegen, moet je iets vinden dat je leuk vindt om te doen, iets dat je energie geeft en dat je een goed gevoel geeft! Dus als je graag buiten bent, kies dan bijvoorbeeld voor fietsen, wandelen of hardlopen. Of als je van een beetje competitie houdt, schrijf je dan in voor tennis of squash.

Als je graag nieuwe mensen ontmoet, schrijf je dan in voor een teamsport. Ontdek wat er in jouw regio beschikbaar is, bepaal welke sport je leuk vindt en plaats die op je lijst, in combinatie met hoe vaak je wilt gaan.

Maak vervolgens een plan over hoe je deze doelen wilt gaat bereiken.

Een plan maken is niet eenvoudig, maar een goed en doordacht plan is echt de basis om je doelen te bereiken. Een slecht plan zal er ongetwijfeld toe leiden dat je focus wegglijdt en dat je goede bedoelingen wegebben, wat jammer zou zijn. Dus, op jouw lijst met doelen voor 2019 moet je zeker een stappenplan opnemen!

Afhankelijk van je doel kan dit stappenplan eenvoudig of complex zijn.

Als je bijvoorbeeld minder vlees en meer vegetarische maaltijden wilt eten, maak dan per week een maaltijdplan. Vraag vrienden om vegetarische gerechten aan te bevelen of kijk online voor nieuwe recepten en ideeën voor gerechten. Tijdens de eerste maand kan je starten door een keer per week vegetarische maaltijden te eten, dan in de tweede maand twee keer per week, enz. Na een tijdje ga je ontdekken hoe eenvoudig en lekker vegetarisch koken is en voor je het weet eet je maar een keer per week vlees…

Als je wilt afvallen, moet je plan zorgvuldig worden samengesteld. In sommige gevallen is het wellicht verstandig om de hulp van een expert in te roepen om ervoor te zorgen dat je je dieet en lichaamsbeweging op een geënsceneerde en duurzame manier in kaart brengt. Het betrekken van andere mensen laat zien hoe serieus en gemotiveerd je bent en het is “makkelijker” om je doelen te bereiken als iemand je in de gaten houdt. 😉

Maar als het je doel is 5 kilo af te vallen voordat de zomervakantie begint, kan je plan bijvoorbeeld bestaan uit 3x sport per week + 3 gezonde maaltijden + 2 GEZONDE snacks per dag, geen fastfood, geen frisdranken en geen suikers.

De sleutel hier is dat welke stappen je ook moet nemen om je doelen te bereiken, SCHRIJF ZE OP! Door de stappen visueel te maken, worden ze gemakkelijker te bereiken.

Blijf gefocust en meet je progressie

Door je lijst ergens “in zicht” te houden, word je dagelijks herinnerd aan je doelen. Dat is goed en je zult zien dat dit een geweldige motivator is! Een ander goed idee is om een moodboard te maken met foto’s van je einddoelen, door te zien waar je naar streeft, zal je zien dat dit je motiviatie alleen maar ten goede komt!

This image has an empty alt attribute; its file name is Neel´s-2019-plan-updated-2.jpg

Probeer je voortgang te meten door een “schema” te maken of een klein dagboek bij te houden. Elke week kan je opschrijven wat je hebt bereikt, als het bijvoorbeeld twee keer die week vegetarisch eten was, kan je een leuk recept opschrijven dat je wilt uitproberen. Welk boek heb je deze maand gelezen, hoeveel gewicht ben je kwijtgeraakt? Hoe vaak ben je deze week gaan sporten en vond je het leuk? Je kunt ook allerlei Apps downloaden die je fysieke activiteiten bijhouden, als dit een van je doelen is.

Er zijn veel manieren om te meten en het is goed om te doen. Het houdt je gefocust, gemotiveerd en vooral enthousiast om door te gaan en je langetermijndoelen te bereiken.

En maak je geen zorgen als je je doelen niet bereikt in een dag, een week of zelfs maand! Dit is geen reden om je plan te laten vallen. Focus op de dingen die je hebt gedaan en wees trots op jezelf. Om je motivatie op peil te houden, voordat je elke nacht gaat slapen, bedenk drie dingen die je gedurende de dag hebt gedaan, die in lijn staan met je doelen en wees trots. Zelfs als het kleine dingen zijn, zoals een handvol noten eten als je echt naar een chocoladereep hunkert, de trap nemen in plaats van de lift, tijdens je lunchpauze 30 minuten lopen in plaats van je sociale media te checken, het zijn allemaal belangrijk stappen in de goede richting! Als je eraan went om al deze dingen te doen en tegelijkertijd trots op jezelf leert zijn, zul je ontdekken dat je er elke dag meer voor wilt doen!

Ik heb mijn lijst en plan voor het jaar gemaakt en ik heb een klein boekje gemaakt om mijn voortgang in bij te houden. Kijk maar eens, het kan je wellicht inspireren …

Neel’s 2019-plan:

Dit plan uit 2019 past perfect bij MIJ. Dit zijn allemaal dingen die ik al zo lang wilde doen. Dingen die ik graag doe, maar op de een of andere manier is er altijd een reden geweest om ze niet te doen. Maar hoe cool is dat om de dingen te doen waar je echt van houdt!? Dus, wetende dat ik het kan, motiveert het me nog meer en weet ik zeker dat als ik deze dingen tegen het einde van het jaar bereik, het me gelukkig zal maken omdat ik de dingen heb gedaan die ik het liefste doe! En dat zal ongetwijfeld een positief effect hebben op mijn algehele fysieke en mentale welzijn.

Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen op onze Facebook- en Instagram-accounts. Ik stuur je foto’s, recepten en recensies, dat beloof ik! En ik zou ook graag jouw persoonlijke gezondheidsplan willen horen. Hoe cool zou het zijn om deze verhalen met elkaar te delen en zo anderen te motiveren om hetzelfde te doen, zodat we ons tegen het einde van 2019  allemaal gezonder en gelukkiger voelen!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *