Tien manieren om dagelijkse stress te verminderen!

10 ways to beat everyday stress by SIS Spa in Spain

Het belangrijkste onderdeel van stressvermindering is het leren beheersen van je gedachten, emoties en de leidingnemen over je levensstijl. Hoe? Lees onze top 10 tips (uit psychologisch onderzoek) om stress op korte en lange termijn te helpen verminderen, zodat je weer volop van het leven kan genieten! Breng deze tips in de praktijk, en help zo je dagelijkse stress te verminderen en meer vreugde uit het leven te halen:

  1. Zorg voor voldoende slaap – Te weinig of slechte kwaliteit van de slaap kan ernstige gevolgen hebben. Het heeft niet alleen invloed op je lichamelijke gezondheid, maar een gebrek aan slaap kan ook bijdragen aan algemene angst en stress. Bovendien kan het een vicieuze cirkel worden, omdat angst vaak leidt tot verstoringen in de slaap. Probeer vooral als je gestresst bent een volledige zeven tot negen uur slaaptijd in te plannen en te zien wat een paar nachten goede slaap kan betekenen voor je stressniveau gedurende de dag.
  2. Oefening – Als je je angstig of gestrest begint te voelen, is lichaamsbeweging een van de beste medicijnen. Sport heeft een positieve invloed op de algehele gezondheid, maar lichaamsbeweging heeft ook op betrouwbare wijze aangetoond dat het je energie en stemming stimuleert. Hoe hoger de intensiteit van de training, hoe meer je ervan profiteert!
  3. Eet goed – Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals sinaasappels, citroenen en grapefruits, kunnen helpen om je stresshormonen te verlagen. Omega-3 vetzuren, zoals die gevonden in zalm en andere vette vis, evenals noten en zaden hebben ook een kalmerende werking. Over het algemeen kan het helpen je lichaam goed te voeden met een uitgebalanceerd dieet, zodat je lichaam beter met stress kan omgaan. Een deel van goed eten houdt in dat je je focused op het verkrijgen van volle granen, groenten en fruit.

Zin in iets zoets? Donkere chocolade heeft een kalmerend effect en het eten van chocolade in het

algemeen geeft je een goed gevoel!

4. Adem diep – ademen met aandacht is een krachtige stress-jager. Het helpt je om stresshormonen te verlagen, je hartslag te verlagen en je bloeddruk te verlagen.

Het is supereenvoudig:

Ga rustig zitten met je ene hand op je buik, de andere op je borst.

Adem langzaam en diep door je neus en vul je longen volledig met lucht.

Houd een paar seconden je adem in.

Adem langzaam uit door je mond tot alle lucht is ontsnapt.

Herhaal meerdere keren (minstens 5x).

5. Disconnect – Loskoppelen is een van de belangrijkste dingen in deze lijst, want als je geen manier kunt vinden om jezelf (elektronisch) los te koppelen van je werk, dan ben je nooit echt van je werk „gescheiden“. Door 24/7 beschikbaar te zijn, word je blootgesteld aan een constante stroom van stress, waardoor je niet meer kunt focussen en opladen. Als je het werken met e-mails en telefoon in het weekend niet volledig kunt vermijden, maak dan voor jezelf een planning, en werk alleen op dat tijdstip (maximaal een uur per dag!). Het plannen van korte tijdsblokken zal de stress verminderen zonder de beschikbaarheid op te offeren.

6. Maak contact met je eigen spiritualiteit – Spiritualiteit kan helpen om stress te verlichten, omdat het je aanmoedigt doelgericht te zijn en het helpt je verbonden te voelen met anderen. Je kunt je spirituele kant triggeren door iets te doen om anderen te helpen, vrijwilligerswerk voor een zaak die iets voor je betekent, een inspirerend verhaal te lezen, mindfulness, te mediteren, te bidden etc. Het doel is om minstens één keer per dag iets te doen aan zelfreflectie- en zelfbewustzijn.

Yoga and Meditation and to relieve stress by SIS Spa in Spain

 7. Zeg nee – mensen „pleasen“ veroorzaakt stress. Want het is nou eenmaal onmogelijk om het iedereen        naar zijn/haar plezier te maken. Geef jezelf toestemming om nee te zeggen. Wees niet bang dat              mensen je niet meer leuk zullen vinden omdat je nee zegt. Mensen zullen waarschijnlijk meer van je          houden en je meer respecteren als je eerlijk tegen hen bent in plaats van dingen te beloven, die op het  laatste moment geannuleerd moeten worden.

Werk aan de beste manieren om nee te zeggen. Denk aan je persoonlijke grenzen en neem de situatie          bij de hand. Wanneer je nee zegt, doe dat dan op een beleefde manier, maar geef tegelijkertijd je          grenzen duidelijk aan. Ook heel belangrijk, voel je niet schuldig na het „nee zeggen“.  Je hebt altijd het recht  om een uitnodiging af te wijzen of een gunst te weigeren. Het is goed om van jezelf en je geestelijke          gezondheid op nummer 1 te zetten!

8. Lachen – Lachen is het beste medicijn! Hardop lachen verhoogt de zuurstof- en bloedstroom die automatisch stress vermindert. Het leven niet te serieus nemen, kan iedereen helpen om een beter en gemakkelijker leven te leiden. Is er een grappige meme of YouTube-clip die je altijd aan het lachen maakt? Als het om stress gaat, is lachen een krachtige manier om je gemoedstoestand te veranderen. De volgende keer dat je je gestresst voelt door een situatie, probeer de humor er dan van in te zien. Door de situatie met andere ogen en op een „afstand“ te bekijken, zul je zien dat de stress direct verminderd.

9. Positief denken – Het positieve denken staat gelijk aan optimisme, het is een essentieel onderdeel van effectief stressmanagement. Soms denken we gewoon te veel en onze geest leidt ons vaak naar het slechtste scenario … Om de stress te overwinnen die dit veroorzaakt, moeten we dat soort doom-en-gloom denken vermijden. Positief denken kan je meer zelfvertrouwen geven, je humeur verbeteren en zelfs de kans op het ontwikkelen van aandoeningen zoals hypertensie, depressie en andere stressgerelateerde stoornissen verminderen. De volgende keer dat je merkt dat je negatieve gedachten denkt, vraag je jezelf af: “Is dit waar?” Verplaats je langzaam naar beter gevoelende gedachten – je zult waarschijnlijk een tastbaar gevoel van opluchting voelen.

En klinkt dit te simpel, dan kunnen de volgende trucs misschien helpen:

Begin de dag met positieve een bevestiging – Praat met jezelf in de spiegel, zelfs als dat een beetje gek voelt, met uitspraken als: “Vandaag wordt het een goede dag” of “Ik ga het vandaag geweldig doen.” Je zult versteld staan ​​hoeveel positieve invloed dit op je dag zal hebben.

Focus op de goede dingen, hoe klein ook. Wanneer je tijdens je dag een obstakel tegenkomt, focus je dan op de voordelen, hoe klein of onbelangrijk ze ook lijken.

Zoek de humor in minder leuke situaties – Sta jezelf toe om humor te ervaren, zelfs in de meest moeilijke situaties. Herinner jezelf eraan dat deze situatie later waarschijnlijk tot een goede uitkomst zal leiden en probeer er een grapje over te maken.

In elke „fout“ die je maakt, zit een les – In plaats van je te concentreren op hoe je gefaald hebt, bedenk hoe je het de volgende keer gaat doen

Transformeer negatieve zelfpraat in positieve zelfpraat – Negatieve zelfpraat kan gemakkelijk „opduiken“ en is vaak moeilijk op te merken. Wanneer je jezelf hierop betrapt, stop dan en vervang die negatieve berichten door positieve. Bijvoorbeeld: „Ik ben hier zo slecht in“  wordt: „Ik oefen om hier uitendelijk beter in de worden“.

„Ik had niet moeten doen“ wordt“ „Dat ging niet zoals gepland, misschien gaat het de volgende keer beter“.

Focus op het heden – De meeste bronnen van negativiteit komen voort uit een herinnering aan een recente gebeurtenis of de „overdreven“ verbeeldingskracht van een mogelijk toekomstig evenement. Leef in het heden.

Omring jezelf door positieve mensen

10. Geef iemand een knuffel – Knuffels zijn goede stressverlichters. Een goede knuffel krijgen voordat je in een stressvolle situatie terechtkomt, kan je helpen om je te ontspannen en te kalmeren. De knuffel kan je zelfs helpen kalm, koel en zelfverzekered te blijven tijdens de situatie. De reden hiervoor is dat wanneer we een geliefde knuffelen of kussen, onze oxytocine niveaus omhoog gaan. Dit krachtige hormoon wordt vaak “het bindende hormoon” genoemd, omdat het hechting bevordert in relaties, ook tussen moeders en hun pasgeboren baby’s. En hoe meer hoe beter! Als je het vreemd vindt om je collega’s op het werk te knuffelen, bewaar die knuffels voor vrienden en familie!

The health benefits og hugging; Hugging can enhance relationships

Posted by

We are Spa In Spain, a booking agency for inspirational Spa & Wellness breaks in Spain. We love Spa, we love Wellness and everything which has to do with the theme and we love to write about it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *