De tweede fase, innerlijk kompas – door Aleid Warmelink

online detox retraite door SIS Wellness Holidays met Aleid Warmelink
Aleid Warmelink, psycholoog & Yoga docent. Na het behalen van haar Ph.D. in psychologie werkte ze een aantal jaren in de psychiatrie. Sindsdien richt ze zich op de combinatie van counselling en lichaamsgericht werken. Aleid is ook gediplomeerd yogalerares en gebruikt de door ervaring opgedane inzichten bij haar behandelingen als psycholoog. Samen met haar man Doby biedt ze yoga, meditatie, detox en coachingretraites op Mallorca aan. Sharanam Retreats staat voor persoonlijke aandacht, healing, flexibiliteit en professionele begeleiding.

Er werd mij door Fem & Neel van SIS gevraagd iets voor deze tijden, waarin het corona virus de wereld in zijn greep heeft, te schrijven. Er is al veel advies voor gezondheid en beweging, dus laat me eens kijken naar de volgende fase na de eerste schok. Nu kunnen onze diepere frustraties en onze diepere liefde naar boven komen.

In ons werk ben ik vaak benieuwd hoe het voor mezelf zou zijn, om een week bij ons te verblijven, een persoonlijke retraite met coaching en yoga en meditatie, lekker eten, wandelingen en veel tijd om te gaan zitten voor mijn eigen mijmeringen en verwerking. Dit is wat ik nu ervaar! Het is intens en confronterend om niet in mijn normale structuren te leven. Ik was een paar dagen een beetje ziek en een paar dagen onrustig, maar ik kan mezelf steeds meer toestaan om te doen wat natuurlijk komt en om bij mijn innerlijke kompas te komen.

Dit is nu je toevluchtsoord, alleen of met je partner of ook met kinderen. Yogi’s hebben altijd solo-retraites gebruikt om de stroom van bewustzijn te observeren en te zien wat hen weerhoudt van innerlijke vrijheid. Kun je tot je natuurlijke stroom komen? Wat brengt je naar waar je van houdt ?!

‘I want to know what sustains you from the inside when all else falls away. I want to know if you can be alone with yourself and if you truly like the company you keep in the empty moments.’*

Je Innerlijke kompas

Ik wilde schrijven ‘creëer een dagstructuur’, omdat discipline helpt, maar dan ben ik niet zozeer een voorstander van rigiditeit. Ook zouden veel mensen dan een sociaal wenselijk beeld creëren van hoe ze zich willen gedragen, de zogenaamde ‘zou-moetens’. Hierover is veel advies, wat juist vaak innerlijke sturing ondermijnt. Ik kan alleen maar zeggen, volg dat wat je roept en aantrekt… dit is het moment! Het is beter om het woord structuur te veranderen in ritueel, ‘creëer levensrituelen’.

Rituelen kunnen je helpen stabiliseren, van kleine dingen genieten en bewuster veranderingen opmerken. Maak een ritueel van hoe je opstaat, vreugdevolle koffiemomenten, stille wandelingen, maaltijden zijn rituelen, gedeelde momenten met (online) anderen om te bewegen of plezier te hebben of te bespreken, een speciaal gezondheidsdrankje dat je graag een keer per dag maakt, een ontspanning of een droom-intentie voordat je gaat slapen.

Dus mijn volgende advies is om dicht bij jezelf te blijven, om emoties toe te laten. Wat gebeurt er als je jezelf ‘slaap-dagen’ toestaat,  ‘huil-dagen’ om alle verloren toekomst plannen, of ook ‘rond-stuiter dagen’, ‘out-of-the-box denkdagen’? Wat is je echt dierbaar? Waar leiden je emoties je naartoe? Wat zijn je dromen?

Het is jouw tijd om te kijken naar waar je dankbaar voor bent en van daaruit de moed op te halen om de schaduwen te zien in je zelfvertrouwen, in je huwelijk, in je frustraties.

Je kunt een toestand waarnemen die in je opkomt en die vervolgens daar laten staan zonder te handelen. Als het erg groot of eng is, voel dan alleen het lichaam en geef een naam aan de sensaties ZONDER het verhaal in te gaan en voer dan een regulerende ademhaling uit. Eventueel kun je jezelf dan erna afvragen wat je nodig hebt om meer heelheid in dat thema te brengen. Zie je het van meer dan één kant? Kun je iemand vragen om mee te denken of je te steunen?

5 Minuten Ademhaling voor elk moment van de dag

Onze adem is altijd de schakel tussen ons lichaam en onze geest. Het eerste deel van de oefening helpt je bij het waarnemen van je staat van zijn op verschillende tijdstippen, het tweede deel kan je energie omhoog helpen wanneer je je zwak of moe voelt en ontspannen wanneer je gespannen of gestrest bent….het werkt dus altijd regulerend.

Deel 1: Observeer je ademhaling gedurende 3 minuten zoals het komt, waar je bent; zittend, staand of liggend. Bemerk intern enkele eigenschappen zoals strak, diep, snel, onregelmatig … noem ze voor jezelf zonder iets te hoeven veranderen.

Doe daarna de regulerende ademhaling om je zenuwstelsel een boodschap van ‘kalm, onder controle, op je gemak’ te geven: 

Deel 2: ga comfortabel op de grond of op een stoel zitten, sluit je ogen, ontspan je gezicht en schouders en handen, adem dan 4 tellen in, 4 tellen uit via je neus, gestaag tellend 10 rondes 4-in 4-uit. Alleen dat … kort en heel eenvoudig (complexiteit is niet nodig). Na een paar keer kun je een fluisterend geluid achter in je keel toevoegen, nog steeds ademend door de neus, en de hoeveelheid lucht heel gelijkmatig verdelen.

Ons retreat centrum heet Sharanam, wat ‘welkom’ en ‘toevlucht zoeken’ betekent. Het is een uitnodiging om op één plek te blijven waar je er expliciet voor kiest om bij jezelf te zijn om je ware aard te zien. In deze tijden bieden we onze begeleiding online om precies dit te doen!

* citaat uit gedicht ‘the Invitation’. Bron: https://www.familyfriendpoems.com/poem/the-invitation-by-oriah-mountain-dreamer

Geschreven door Aleid Warmelink

Voor meer informatie over Sharanam Retreats en hun (online) programma´s, klik hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *