10 manieren hoe je iedere dag vrolijker begint

Met deze simpele manieren begin je jouw dag met een goed gevoel:

Iedere dag is een nieuw begin, dus zorg dat je er het beste uithaalt! Maar, hoe doe je dat? Met goede gewoontes in de ochtend heb je de hele dag meer energie en controle. Met deze tips begin je iedere dag met een lach!

  1. Gelukkig naar bed gaan

Ik denk dat een van de belangrijkste factoren om gelukkig wakker te worden, is dat je gelukkig gaat slapen! Dit doe je met een gezonde avondroutine. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken met dingen waarvoor je dankbaar bent, en de lijst hardop aan jezelf of je partner voorlezen. Deze routine zorgt ervoor dat je even ergens anders op focust, in plaats van de hele avond bezig te zijn met je telefoon of het kijken naar slecht nieuws op de televisie. Zet bijvoorbeeld een fijne Play list met muziek aan en ontspan! Dit zijn voorbeelden die een positieve werking hebben op je lichaam voordat je gaat slapen. En als je rustig slaapt, dan word je ook een stuk vrolijker wakker en ben je klaar om de dag goed te beginnen.

2. Je wekker ´snoozen´ is een no-go

Wist je dat er een woord bestaat voor het steeds maar blijven indrukken van de ´snooze´ knop? Ik ook niet. Het heet ´drockling´en het is niet goed!! ´Drockling´ verwart de interne klok van je lichaam, waardoor het moeilijker wordt om uitgerust wakker te worden. Als je eindelijk uit bed rolt, is de kans groter dat je suf en chagrijnig wakker wordt. En is dat echt hoe je jouw ochtend wilt doorbrengen?

In plaats van ´drockling´ kun je ook je wekker 15 minuten eerder zetten. Als je dit doet, hoef je niet direct je bed uit te springen en gehaast de ochtend te starten. Je blijft nog even heerlijk in bed liggen en dan sta je rustig op. Het is net zo belangrijk om je mentaal als fysiek voor te bereiden op je dag. Deze paar minuten in bed, voordat iemand anders wakker wordt, is helemaal ´me-time´.

3. Lach!

Vroeger zongen mijn zus en ik het volgende liedje: ¨Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach, want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!¨

En dit klopt zo! En dit is bovendien één van de makkelijkste dingen om te doen. Een lach kan je geest namelijk een beetje voor de gek houden en je verleiden je blijer en gelukkiger te voelen. Als je lacht, laat je lichaam endorfine en serotonine vrij, en deze stoffen zorgen ervoor dat je je gelukkiger voelt. Self fulfilling prophecy noemen ze dat 😉

4. Strooi met liefde in de ochtend

Elke vrolijke en gelukkige ochtend zou moeten beginnen met een liefdevolle knuffel van iemand van wie je houdt. Als je ’s morgens wakker wordt, zijn je hersenen nog steeds een beetje wazig en suf. Je bent nog een “lege pagina” voor deze dag. Niets heeft je op geen enkele manier beïnvloed. Het eerste waar je aan zou moet denken is aan iemand of iets waar je van houdt. Er gaat niets boven een paar minuten in bed knuffelen met je partner, kinderen, broers en zussen of zelfs je hond of kat. Contact maken met degenen die je liefhebt vermindert stress en zorgt voor een positieve start van de dag, ook houdt het je gefocust op wat echt belangrijk is. De liefde waarmee je de ochtend begint, zal de hele dag door een blijvende invloed hebben.

5. Ontspan!

Hoe meer ontspannen je de dag begint, hoe sterker en energieker je je voelt. Zorg ervoor dat je de dag zonder stress begint. Laat je spanning los door meteen wat te bewegen of sporten (10 minuten hardlopen kan een goede manier zijn om je lichaam wakker te schudden). Je kunt ook kiezen voor ademhalingsoefeningen, yoga of ´stretching´ of om een korte tijd te mediteren bij zonsopgang. Spoken er veel gedachtes door je hoofd of voel je je gestrest? Schrijf het van je af, door je gedachten op te schrijven kun je ze makkelijker loslaten.

6. Zorg dat de ochtend voor jou werkt

Wie heeft de controle als je wakker wordt – jij, of je ochtendroutine? Vaak lijkt het misschien op het laatste, maar dat kun je veranderen. Laat de ochtend voor je werken door gezond te eten, elektronische apparaten te vermijden en kleren en maaltijden van tevoren voor te bereiden. Als je een van de velen in je huis bent, doe dan niet alles alleen. Trommel het hele gezin op om als een team samen te werken en zo de ochtend minder stressvol te maken.

7. Bereid een gezond ontbijt

Weersta de verleiding en sla het ontbijt vooral niet over! Het is een van de meest belangrijke maaltijden van de dag. Maak iets vers en gezonds dat vol zit met voedingsstoffen. Sommige mensen zweren bij groene smoothies, terwijl anderen de voorkeur geven aan warme havermout pap of een gerecht met ei. Zolang het goed voor je is en je een behoorlijke voorraad brandstof voor de dag binnen krijgt, kun je zelf bepalen wat je als ontbijt kiest.   

8. Plan je dag

Hang een grote kalender of whiteboard op een prominente plek in je keuken. Schrijf er alles op wat je moet weten voor die specifieke dag; van kinderactiviteiten tot de man die komt om het fornuis te repareren en of het al tijd is om de rekeningen te betalen. Kijk er rustig naar terwijl je van dat eerste kopje koffie of ochtendthee nipt; dit zal je helpen om je dag in je hoofd te structureren en dan hoef je je niet druk te maken dat je belangrijke punten gaat vergeten.

9. Draag vrolijke en opvallende kleuren

Wanneer je vrolijke kleuren draagt, word je er zelf ook meteen vrolijker door. Maar niet alleen jij, het kan ook iemand anders zijn of haar stemming positief beïnvloeden. Als je je droevig voelt, draag dan geel. Geel wordt beschouwd als de helderste en vrolijkste van alle kleuren. Als je je angstig of ongerust voelt, kies dan voor iets rustgevenders als lavendel of lichtblauw.

10. Plan iets leuks voor de avond om naar uit te kijken

Het is belangrijk om iets te hebben waar je de hele dag naar kunt uitkijken. Naast de grote activiteiten die je op de lange termijn gepland hebt (zoals een vakantie), is het belangrijk dat je iets doet waar je elke dag naar uitkijkt. Het geeft je de hele dag een goed en positief gevoel. Dus, als je (nog) niets speciaals in gedachten hebt, probeer dan iets te bedenken. Het kan zijn dat je een film wilt kijken, sporten of eindelijk tijd wilt maken voor je hobby. Of misschien geniet je gewoon van een avondje niets doen!

Zorg ervoor dat de dag iets leuks voor je in petto heeft. Zo blijf je de hele dag vrolijk, gelukkig en gemotiveerd!

Geschreven door je SISter in Wellness Femke

Posted by

We are Spa In Spain, a booking agency for inspirational Spa & Wellness breaks in Spain. We love Spa, we love Wellness and everything which has to do with the theme and we love to write about it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *