Ayurvedisch eten; gezond, voedzaam en HEERLIJK!

ayurvedic food

Volgens Ayurveda bestaat alles op deze wereld uit vijf elementen: lucht, water, vuur, aarde en ruimte. Deze elementen worden gecombineerd om de drie dosha’s te vormen; vata, kapha en pitta, en deze verklaren de verschillen in de manier waarop ons lichaam op verschillende dingen reageert.

Wanneer het evenwicht tussen deze drie bestanddelen verloren gaat, wordt iemand ziek. Hier komt ayurvedisch voedsel naar de kern. Ayurveda is altijd voorstander van het eten van voedsel volgens de drie dosha’s van het lichaam – Vata, Pitta en Kapha. Hoewel Ayurveda niet-vegetarisch voedsel verbiedt, is het altijd beter om een ​​puur vegetarisch dieet te volgen. Ayurvedische recepten helpen ons het menselijk lichaam te ontgiften. Het bevat voornamelijk kruiden, groenten en fruit en veel water. Ayurveda is een zeer uitgebreide en oude medische wetenschap. In tegenstelling tot andere medische wetenschappen, richt Ayurveda zich niet meer op de behandeling van een bepaalde ziekte, maar meer op het gezonde leven en welzijn. Voor een gezond leven legt Ayurveda de nadruk op het consumeren van het juiste soort dieet dat gezond en voedzaam is en bovenal HEERLIJK!

Hier zijn een paar recepten om je op weg te helpen met je Ayurvedische reis:

LASSI

lassi ayurvedic food

Een ayurvedische tip voor de spijsvertering is om tijdens of na de maaltijd een vers yoghurtdrankje genaamd lassi te drinken. Deze drank bestaat uit yoghurt, water op kamertemperatuur, suiker of zout naar smaak en specerijen. Terwijl yoghurt op zichzelf de kanalen van het spijsverterings- en eliminatiesysteem kan verstoppen, helpt het, eenmaal omgezet in lassi, de spijsvertering. Yoghurt mengen en dunner maken met water, verandert de moleculaire structuur zodat het gemakkelijker geassimileerd kan worden. Lassi-dranken helpen om gas en opgeblazen gevoel te verminderen. Ze smaken ook heerlijk en kunnen een maaltijd bevredigender en voedzamer maken. Er zijn veel recepten voor lassi. De volgende is goed voor het afweren van gas en een opgeblazen gevoel:

Pachak Lassi:

Meng 2 kopjes water met ½ kopje yoghurt, haal het vet weg dat naar de oppervlakte stijgt. Voeg een klein stukje (ong 3 cm) verse gember toe, ½ theelepel komijnzaad / poeder, snufje zout en 1 eetlepel fijngehakte koriander om te garneren. Het brengt alle dosha’s in balans.

SOEP
Soepen zijn zeer goed verteerbaar, dus goed voor mensen die herstellen van een ziekte of een slechte spijsvertering hebben.

Wortelsoep:

2 of 3 middelgrote wortelen per persoon; 1 grote ui; 2 aardappelen; grote bos koriander; zwarte peper; groentebouillon (Plantaardige Bouillon); een centimeter gember. Leg de ui voor enkele momenten in ghee, voeg groenten (fijngehakt) en gember toe. Bak het een paar minuten en voeg dan peper en de helft van de koriander toe. Bedek het met de bouillon en het laat sudderen tot de groenten zacht zijn. Pureer het in de blender en gooi het terug in de pan, voeg meer bouillon toe als het te dik is. Voeg de rest van de koriander (fijngehakt) toe en het is klaar om geserveerd te worden. Voor een meer substantiële maaltijd, kook rode linzen apart en voeg deze toe aan de soep, net voor het serveren.

SAFFORY GERECHTEN

Kokosrijst met gember en zwarte sesamzaadjes

Basmatirijst met 1 kopje; 4 eetlepels Ghee; 2 kopjes water of 1 kop water en 1 kop kokosmelk; 4-5 plakjes gember (ongeveer 3 cm); 1 theelepel Rock Salt of Himalayan Sea Salt; 1/8 kopje zwarte sesamzaadjes; 1/4 kop versnipperde kokosnoot.

Giet 1 kopje Basmati-rijst in een middelgrote steelpan en voeg 2 eetlepels ghee toe. Voeg 2 kopjes water, gember en 1 theelepel zout toe. Breng het aan de kook en zet dan het vuur laag om het te laten sudderen en dek het vervolgens af met een deksel. Kook het tot de rijst klaar is, ongeveer 15 minuten voor witte rijst en 45 minuten voor bruine rijst. Haal het van het vuur en voeg 1/8 kopje Black Sesame Seeds en 1/4 cup Unsweetened Shredded Coconut toe. Voeg dit toe aan de rijst en meng het goed. Optioneel: garneer het met vers gehakte korianderblaadjes.

Rode Linzen Hummus

1/2 kopje rode linzen, goed gespoeld; 1 1/4 kopjes water; 1/2 kop geroosterde rode paprika’s; 1 tl gemalen komijn (licht geroosterd), 1/2 theelepel kurkuma; 1/2 theelepel zout; 2 eetlepels lijnzaadolie of olijfolie; 2 el ruwe tahini; 2 teentjes knoflook (gehakt), cayennepeper of paprika naar smaak.

Leg de linzen, paprika en water in een kleine pan. Breng het geheel aan de kook, zet het vuur lager en laat het 15-20 minuten sudderen, tot het gaar is. Haal het geheel van het vuur en laat het 10 minuten afkoelen. Roer dan de olie, tahini, knoflook, komijn, kurkuma en zout en puree het met een staafmixer, of schraap alles in een keukenmachine en mix het tot een glad mengsel. Breng het geheel over naar een serveerschaal en besprenkel het met een olijfolie of vlasolie en vervolgens een beetje cayennepeper of paprika. Koel het in de koelkast tot het klaar is om te serveren. Bewaar het in een luchtdichte verpakking in de koelkast voor maximaal vijf dagen.

SALADE
Best gegeten tijdens de lunch of in de zomer omdat rauw voedsel moeilijk te verteren is.

Quinoa tabouli:

395939

4 kopjes gehakte peterselie; 1 kopje gekiemde quinoa (laat het 8 uur weken en één dag spruiten); 4 middelgrote citroenen; ½ kopje olijfolie; 2 fijngehakte komkommers; 2 fijn gesneden tomaten; 2 eetlepels gedroogde munt; zout en versgemalen peper. Giet de quinoa af en pers zoveel mogelijk vocht uit. Zet het in een grote kom en plaats komkommers en peterselie er bovenop. Meng het met citroensap, olijfolie, munt, zout & peper tot een glad mengsel. Giet de helft over de quinoa en marineer het gedurende een half uur. Voeg de resterende dressing toe, meng het geheel en het is klaar om geserveerd te worden.

EET SMAKELIJK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *