Creëer balans in je leven!

Ben jij in balans? Wat betekent het eigenlijk om in balans te zijn? Het lijkt de laatste tijd het onderwerp van ieders gedachten te zijn. Balans vinden tussen werk, je sociale leven en je gezin. Maar in de huidige wereld van snelheid, hoge druk en stress, is het niet alleen lastig om een juiste balans te vinden tussen werk en gezin…

Als je net als ik een (alleenstaande) ouder van kleine kinderen bent, heb je zeer waarschijnlijk constant moeite om een balans te vinden tussen de behoeften van je familie en je eigen behoeften; om te sporten, een boek te lezen, om vrienden te bezoeken, zelfs om een lange en warme douche te nemen, en ga zo maar door. Of ben jij single, zonder kinderen en werk je zo hard, dat dit problemen oplevert met het ontwikkelen van een sociaal leven, of zelfs het vinden van wat me-time? Of ben je zo druk met je sociale verplichtingen dat je niet goed zorgt voor je fysieke behoeften of de eisen van je werk? Balans vinden is een uitdaging voor ons allemaal….

Het handhaven van een gezonde levensbalans is niet alleen essentieel voor geluk en welzijn; het kan ook een enorme boost zijn voor je productiviteit. Als een gebalanceerd persoon heb je een veel groter vermogen om je aandacht en energie te richten op het bereiken van je doelen.

Mijn grote vraag is… Wat betekent balans eigenlijk? Hoe ziet een gebalanceerd leven eruit? En het allerbelangrijkste, hoe bereik ik het in mijn al zo drukke bestaan? 

Ik ontdekte dat het belangrijkste punt in het creëren van balans in je leven een levenslang project is. Het is “on-going”. Het is geen eindig doel waardoor je aldoor een vredig, kalm en zinvol leven kan leiden. Balans is een manier van leven. Het is een proces …

Er zijn echter stappen die we kunnen nemen om te veranderen wat niet werkt en om controle en balans in ons leven terug te krijgen. Ik probeerde het en voor mij lijkt het stap voor stap een beetje beter te werken!

Als je eenmaal resultaten begint te zien, zoals ik, zul je beter uitgerust zijn om de nieuw gevonden balans te handhaven. De sleutel is niet om alles in één keer te veranderen, maar om in de loop van de tijd kleine aanpassingen door te voeren om zo te zien wat voor jou werkt. Uiteindelijk zal je zien dat je allemaal nieuwe en positieve levensgewoonten creërt en val je (hopelijk) nooit meer terug in je oude manier van leven..!  

De strategieën die voor mij werken en hopelijk ook voor jou:

Disconnect – Loskoppelen is een van de belangrijkste punten in deze lijst, want als je geen manier kan vinden om jezelf (elektronisch) los te koppelen van je werk, dan ben je nooit echt “vrij”.  Geef je werk en zo je hersenen rust. Bonus: Besteed die extra tijd aan quality time met familie en vrienden!

Leer om “nee” te zeggen – Het is een feit dat als je leven overloopt, je nooit in staat zult zijn om balans te vinden en alles te managen. Het is gewoon niet mogelijk. Leer nee te zeggen tegen alles wat niet essentieel is of niets toevoegt aan je leven. Wees meedogenloos! Als jij een “pleaser” bent, zorgt dit alleen maar voor meer stress. Het is namelijk onmogelijk om iedereen de hele tijd te pleasen! Als je bang bent dat mensen je niet leuk zullen vinden omdat je nee zegt – think again. Mensen zullen je waarschijnlijk meer waarderen en respecteren als je eerlijk tegen ze bent in plaats van wanneer je jezelf teveel te geeft en daardoor dingen op het laatste moment moet annuleren.

Zorg voor voldoende slaap – Te weinig of een slechte kwaliteit van slaap kan ernstige gevolgen hebben. Het heeft niet alleen invloed op je lichamelijke gezondheid, maar een gebrek aan slaap kan ook bijdragen aan algehele stress. Bovendien kan het een vicieuze cirkel worden, omdat stress vaak leidt tot verstoorde slaap. Probeer, juist als je gestrest bent, een volledige zeven tot negen uur durende “slaaptijd” in te plannen.

Sporten – Sporten heeft een positieve invloed op eventuele ziektes en op de algehele gezondheid, maar sporten zorgt ook voor meer energie en dat je welzijn wordt gestimuleerd. Hoe hoger de intensiteit van de training, hoe meer je ervan profiteert! Zoek een sport die je leuk vindt, zo ben ik verslaafd aan padel (een mix van tennis en squash, echt leuk!)

Eet goed – Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals sinaasappels, citroenen en grapefruits, kunnen helpen om je stresshormonen te verlagen. Omega-3 vetzuren, die in zalm en andere vette vis zitten, evenals noten en zaden hebben een kalmerend effect. Gezond eten houdt onder andere in dat je veel hele granen, groenten en fruit eet. Zin in iets zoets? Donkere chocolade heeft een kalmerend effect en het eten van chocolade zorgt er in het algemeen voor dat je je goed voelt 😉.

Gifstoffen minimaliseren – Hiermee bedoel ik geen chemicaliën (hoewel dat ook kan helpen), maar meer nog de negatieve invloeden om je heen. Vermijd negatieve mensen (klagers, negatievelingen, mensen met een algemeen slechte houding etc.) Als je ze niet volledig kan vermijden, minimaliseer dan in elk geval het contact tot zo weinig mogelijk. Omring jezelf met positieve mensen!

Maak contact met je eigen spiritualiteit – Spiritualiteit kan helpen om evenwicht te vinden, waarschijnlijk omdat het je aanmoedigt om een gevoel van doelgerichtheid en verbinding met anderen te voelen. Je kunt je spirituele kant stimuleren door iets te doen om anderen te helpen, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk voor een zaak die iets voor je betekent, door een inspirerend verhaal te lezen, mindfulness te beoefenen, yoga, meditatie, bidden etc. Het doel is om minstens één keer per dag iets te doen wat je inspireert tot zelfreflectie.


Lachen – Lachen is het beste medicijn! Hardop lachen verhoogt de zuurstof- en bloedstroom, waardoor stress automatisch wordt verminderd. Het leven niet te serieus nemen, kan iedereen helpen om een beter en gemakkelijker leven te leiden.

Me-time – Tijd alleen doorbrengen kan een van de beste dingen zijn die je voor jezelf kan doen. Maar velen van ons – waaronder ikzelf – kunnen slecht alleen zijn. Als je op mij lijkt, geef je er de voorkeur aan om tijd met andere mensen door te brengen. Je wilt graag delen, of het nu gaat om eten, films of avonturen. Maar het is bijna onmogelijk om van alle “afleidingen” af te komen die voortdurend in ons leven binnen handbereik zijn, zonder ervoor te kiezen om wat tijd voor jezelf te nemen. Bovendien hebben we door onze directe verbinding met de buitenwereld met onze telefoons vaak het gevoel dat we niet kunnen “disconnecten”, omdat we voor ons gevoel altijd iets productiefs moeten doen. Alleen zijn wakkert creativiteit aan, het bouwt onafhankelijkheid op en het kan je helpen je stressniveaus te verminderen. Enkele tips hierbij zijn; mediteren, schrijven, schetsen, lezen, een lang bad nemen, naar muziek luisteren of gewoon een paar minuten stil zitten en helemaal niets doen. Je kan het!

Relaties zijn belangrijk – Besteed tijd met je familie en vrienden. Tijd met iemand doorbrengen die belangrijk voor je is, laat zien dat het je iets uitmaakt, laat zien dat ze belangrijk genoeg zijn dat jij voor ze hebt gekozen – van alle dingen die je in je drukke schema moet doen – om de tijd voor hen te maken. En als je verder gaat dan dat, en echt contact met elkaar hebt, door een goed gesprek te voeren, levert dat nog veel meer op. De tijd nemen om contact te maken met mensen van wie je houdt, zal je echt geluk brengen. Hoe meer je het doet, hoe gelukkiger je zal zijn.

Verwen jezelf – Trakteer jezelf op een pedicure of gezichtsbehandeling. Of plan een massage in voor jezelf. Maar het hoeft niet perse veel geld te kosten, een goed glas wijn, je favoriete koffie of thee, een heerlijk geurende kaars of mooie bloemen zullen tevens een enorme positieve impact hebben.

Probeer het eens! Je hoeft het niet allemaal tegelijk te doen. Maar als je een start maakt, zul je zien dat het met de tijd makkelijker gaat worden, je zult het waarderen en je beter, vrediger en meer “in balans” voelen; kortom je zult een betere versie van jezelf worden! En uiteindelijk doe je dat niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen. Een betere JIJ is positief en staat sterk in het leven. En jij bent niet de enige die daar baat bij heeft, het komt ook de relatie met je partner, je kinderen, je familie en je vrienden, evenals je werkleven ten goede. Alles wat je in je leven wilt bereiken, kan beginnen met een beslissing die je vandaag neemt 😉 Ga ervoor!

Geschreven door jouw SISter in Wellness Femke

Posted by

We are Spa In Spain, a booking agency for inspirational Spa & Wellness breaks in Spain. We love Spa, we love Wellness and everything which has to do with the theme and we love to write about it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *