10 BABY STAPJES NAAR EEN GELUKKIGER EN GEZONDER LEVEN

Toen ik aan het nadenken was over wat voor Blog ik wilde schrijven voor ons 10-jarig bestaan, wist ik dat het iets heel speciaals moest worden. Voor jullie als lezers iets heel interessants en waar je veel van kunt leren. We hebben enorm veel gezondheid- en wellness informatie met jullie gedeeld de afgelopen 10 jaar, maar lukt het dit alles te verwerken in één blog? Natuurlijk niet…

Inmiddels weten we allemaal wel ongeveer wat een gezonde levensstijl inhoudt; een gezond dieet, dagelijkse beweging, genoeg slaap en niet al te veel stressprikkels. Maar als we dit weten, waarom is het dan zo moeilijk om dit in de praktijk toe te passen? Iedere avond een gezonde eigengemaakte maaltijd op tafel? Daar hebben wij geen tijd voor. Een uur per dag, 7 dagen per week sporten? Dat lukt natuurlijk nooit. Nog snel vijf kilo slanker voordat de zomer begint? Je maakt zeker een grap! We hebben het simpelweg te druk en we zijn te gestresst om ons hele leven in een klap te veranderen.

Dat is het moment waarop ik me bedacht dat dit ideaalbeeld niet haalbaar is. Is het wel realistisch om al deze stappen in een keer te zetten? Is er iemand met zo´n sterke wilskracht waarbij alle slechte gewoontes worden vervangen door goede gewoontes en dit ook volhoudt? Zou het niet veel beter zijn om deze reuzestappen op te delen in kleine ´baby stapjes´? Ik weet zeker dat het op die manier veel makkelijker is en ook voor de langere termijn beter vol te houden en dus meer effect zal hebben! Ingrijpende veranderingen zijn niet altijd van belang om je leven op orde te krijgen. Het is vaak zelfs beter om je te focussen op de kleine veranderingen die je stap voor stap kunt toepassen. Dit is niet alleen veel overzichtelijker maar ook beter voor de lange termijn!

Dus, hier zijn ze dan! Mijn 10 ´baby stapjes´ die je leiden naar een gelukkiger en gezonder leven. Je kunt een stap per dag invoeren, of één per week. Mijn advies is om niet te veel stappen in een keer te zetten, ´baby stapjes´ weet je nog? Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je een aantal van deze stappen iedere dag oefent, je al heel snel een enorm verschil zal merken. Je zult je fitter, gezonder en gelukkiger gaan voelen!

Baby stap 1: Drink iedere ochtend een glas warm water met citroensap/ citroenschijfje

Genoeg water drinken is altijd belangrijk, maar vooral in de ochtend. Warm citroenwater is geen wondermiddel maar het is wel een heel goed alternatief voor cafeïne houdende dranken. Het drinken van warm water in de ochtend geeft je lichaam de kans om je spijsverteringskanaal goed te spoelen en te hydrateren. Citroenen bevatten de belangrijke stoffen kalium en vitamine C, door citroenwater in de ochtend te drinken heeft jouw lichaam de meeste kans om deze vitaminen effectief op te nemen en geef je je lichaam meteen een kleine ´immuun boost´. Vitamine C is ook erg goed voor de bijnieren en kan je helpen bij het wegnemen van stressverschijnselen. Want, tijdens je nachtrust drink je gemiddeld 8 uur achtereen niets. Het drinken van voldoende water is een uitstekende manier om jouw lichaam en geest op gang te brengen.  

Baby stap 2: Eet met regelmaat  

Door het overslaan van maaltijden krijg je honger en zul je later op de dag te grote porties eten. Het is belangrijk om minimaal drie keer per dag te eten, het liefst met twee gezonde snacks tussendoor; tussen het ontbijt en de lunch, en tussen de lunch en het avondeten. Vermijd grote maaltijden.

Baby stap 3: Ga naar buiten

Probeer drie keer per dag een frisse neus te halen, minimaal vijf minuten per keer. Wellicht kun je proberen om tijdens je lunchpauze een korte wandeling te maken. Op deze manier voel je je verfrist, ben je productiever en beter in staat om gezonde keuzes te maken.  

Baby stap 4: Beweeg wat meer

Neem de trap in plaats van de lift, parkeer je auto verder weg zodat de loopafstand iets groter wordt of neem de fiets in plaats van de auto. Al deze ´makkelijke´ keuzes zorgen ervoor dat je net wat meer beweging krijgt op een dag. Daarnaast zou je in de ochtend een paar ´crunches´ en ´push-ups´ kunnen doen, of een paar zonnegroeten, kijk wat het beste bij jou past. Vijf minuten is al genoeg!

Baby stap 5: Pak wat extra slaap

Haal je niet de gewenste 7 tot 8 uur slaap per nacht? Probeer dan eens 10 minuten eerder naar bed te gaan, iedere dag gedurende een week en kijk hoe je je aan het einde van de week voelt. Probeer in ieder geval één dag per week langer te slapen dan normaal, het liefst 9 tot 10 uur.

Baby stap 6: Dagelijks ontspannen

Besteed een paar minuten per dag aan meditatie, mindfulness, yoga, bidden of gewoon aan even diep en bewust ademhalen.

Baby stap 7: Maak tijd voor me-time

Plan iedere week één uur vrij in je agenda, helemaal voor jezelf. Dit is het allerbeste wat je voor jezelf kunt doen. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om volledig tot rust te komen met alle achtergrondgeluiden die continue aanwezig zijn. Onze telefoons geven ons het gevoel dat we ons niet kunnen “uitschakelen”, we staan ieder moment van de dag “aan” en in contact met de buitenwereld. Wanneer je even in alle rust helemaal alleen bent, komt de creatieveling in je naar boven en stroomt er een gevoel van onafhankelijkheid door je lichaam. Daarnaast kan het ook je stressniveau verlagen. Probeer eens te schrijven, te tekenen, te lezen, doe wat in je opkomt. Neem een heerlijk lang en warm bad, luister naar je favoriete muziek of doe simpelweg helemaal niets. Klink dat niet ontzettend verleidelijk? Oh, en vergeet je niet je telefoon uit te schakelen 😉?!

Baby stap 8: Verwen jezelf

Koop een weldadige en lekker ruikende body cream en masseer je lichaam in na een bad of douche. Of trakteer jezelf zo nu en dan op een pedicure of gezichtsbehandeling. Het hoeft niet duur te zijn: een glas met je favoriete wijn, koffie of thee, een goede geurkaars of verse bloemen zullen al veel goeds doen!

Baby stap 9: Wees aardig voor anderen

Wist je dat door aardig te zijn voor anderen, je stressniveau onmiddellijk verminderd? De reden hiervoor is dat je minder aandacht besteed aan jezelf en wat er door je hoofd spookt. Zodra je je concentreert op het welzijn van anderen, las je een pauze in van je eigen gedachtes. Loop met een glimlach rond en laat een ander zich goed voelen. Simpel luisteren naar anderen, een knuffel of een omhelzing aanbieden, een ander uitnodigen bij jouw vriendengroep of spontaan een praatje maken met iemand die je niet kent. Stuur iemand een lieve e-mail of kaart, geef iemand een oprecht compliment. Help met opruimen zonder dat daar om wordt gevraagd, sta in de bus of trein op voor een zwangere vrouw of help een oude meneer of mevrouw met het inpakken van de boodschappen of bij het oversteken van de straat. Het is heel simpel en je zorgt er niet alleen voor dat de andere persoon zich beter voelt, je zult jezelf ook meteen beter voelen!

Health benefits of hugging; Hugs make you happier, healthier and more relaxed

Baby stap 10: Wees dankbaar

Het gevoel van tevredenheid en dankbaarheid versterkt je relaties en helpt je bij het ondersteunen van anderen, dit is wetenschappelijk bewezen. Ondanks deze voordelen lukt het ons niet altijd om deze gevoelens te uiten of toe te laten, de reden hiervoor kan zijn dat je het te druk hebt of omdat de negatieve gevoelens de overhand hebben. Een goede oefening, wat je makkelijk iedere avond kunt doen zodra je in bed ligt, is denken aan drie leuke dingen die je op die dag hebt meegemaakt. Dit kunnen hele simpele dingen zijn zoals; de warmte van de zon op je gezicht, een vriendelijke buschauffeur, een collega die jouw favoriete koffie meebrengt of de geur van verse bloemen…

Welke stap neem jij vandaag naar een gezondere en gelukkigere ´jij´?

Geschreven door je SISters in Wellnes Femke

Posted by

We are Spa In Spain, a booking agency for inspirational Spa & Wellness breaks in Spain. We love Spa, we love Wellness and everything which has to do with the theme and we love to write about it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *